Borz Kováts Sándor
Borz Kováts Sándor

2025. február 12. Szerda

Borz Kováts Sándor

belsőépítész, ipari formatervező

Születési adatok

1940. január 28.

Budapest

Halálozási adatok

1973. január 15.

Budapest


Iskola

A Magyar Iparművészeti Főiskolán Németh István és Szrogh György növendéke (1959–1964).

Életút

A Csongrád Megyei Tervező Iroda tervezőépítésze és belsőépítésze (1964–1966), a Magyar Iparművészeti Főiskola Építészeti Tanszék tanársegéde (1966–1968), saját műhelyt hozott létre (1968–1973). Hosszabb tanulmányutat tett Finnországban (1968). Már főiskolai tanulmányai idején több tárgyat, tervet készített (hajlított lemezes szék, 1962; telefonfülke-, buszmegállóterv, 1963). Tanulmányai befejezése után részt vett a csongrádi és szentesi zeneiskola, valamint hódmezővásárhelyi üzletek belsőépítészeti munkáiban. A Fővárosi Kertészeti Vállalatnak ivókút-, szeméttartó-, madáretető- és padterveket készített, amelyekben megmutatkozott eredeti formaalkotó készsége. Az 1960-as évek közepétől érdeklődése a mindennapi használati tárgyak tervezése felé fordult, a modern magyarországi ipari formatervezés egyik megteremtője. Nevéhez fűződik a Tíz kísérlet (1972) c. kiállítás, amely a tömeges lakásépítkezéssel összefüggésben, zömmel a lakás körébe tartozó használati tárgyak tervezésének megújításával a magyar modern ipari formatervezés kialakulásához vezetett. Munkái többfunkciós, flexibilis szerkezetek, amelyekre leginkább az 1920-as évek Bauhaus bútorai, ill. a finn és dán design hatott. Az általa tervezett tárgyak közül a legismertebb a fémnyomott Vargánya nevű lámpacsaládja, amelyet saját műhelyében maga tervezett és gyártott. Csupán prototípus a ma már a bp.-i Iparművészeti Múzeumban őrzött csővázas bútoregyüttes (párnás karosszék és hozzá hangolt asztal). Utolsó kivitelezett munkája a poliuretán habból készült piros karosszék (a kárpitosbetétet Görgényi Judit tervezte, 1970– 1972), amely az 1970-es évek jellegzetes és általánosan elterjedt magyarországi bútora lett. A Magyar Iparművészeti Főiskolán belsőépítészeti szaktervezést tanított.

Kiállítások

F. kiállításai: csoportos: Fiatal Iparművészek Tárlata. Ipari Épülettervező Vállalat (Budapest, 1969)
Országos Belsőépítészeti Kiállítás. Ernst Múzeum (Budapest, 1970)
Tíz kísérlet. Magyar design. Fészek Klub (Budapest, 1972).

Főbb művei

F. m.: Óvodai ágy (1950–1960)
Utcai virágtartó (1966)
Vargánya lámpacsalád (1966–1969)
Asztal és fotel (1969–1970)
Szétnyitható ülőbútor (1970 k.)
Szétszedhető heverő (1971)
Karosszék (1972).

Irodalom

Irod.: Vadas József: B. K. S. (Ars Hungarica, 1977)
Vadas József: A Művészi Ipartól az Ipari Művészetig. Tanulmányok. (Művészet és elmélet. Bp., 1979)
Vadas József: Mindennapi dizájn. Egy ’68-as bútor. (Kritika, 2008. nov.).

Szerző: Kozák Péter

Műfaj: Pályakép

Megjelent: nevpont.hu, 2013

×

Földieknek látszók

Női szentek és boldogok

Legújabb könyvemben tizenkét különös sorsú, közismert, mégis ismeretlen 10–13. századi női szent, boldog és boldog emlékezetű nő életútja szerepel. A szentekről és boldogokról azt hihetnénk, hogy önmegtagadó, imádságos, nem egyszer aszketikus életük kiáltó ellentétben állt világi kortársaik tevékeny mindennapjaival. Valójában valamennyiük élete küzdelmes volt, tele gyarlósággal, hibával, szerencsés és szerencsétlen döntések sorozatával, rendkívüli jellemük azonban a magyarság sorsdöntő pillanataiban felülemelkedett minden addigi kétségen és korláton. Talán egyetlen fejedelmi család sem adott annyi szentet, mint a három évszázadon át uralkodó Árpád-ház, talán egyetlen történelmi korszakban sem élt annyi női szent és szent életű női hitvalló, mint az Árpád-kori Magyar Királyság területén. Az uralkodói dinasztia szentjein kívül könyvem megemlékezik a keresztény hitet a külhonban terjesztő magyarországi uralkodónőkről és fejedelemasszonyokról is.

A Kossuth Kiadó gondozásában megjelent, gazdagon illusztrált album kedvezményes áron, 5942 forintért megrendelhető a vevoszolgalat@kossuth.hu emailen.

Kozák Péter
a Névpont szerkesztője